Kuinka tapat haukotukset – 7 käytännön vinkkiä

Esityksesi on hädin tuskin alkanut. Ensimmäinen kuulija alkaa väännellä kolmoisleukaansa kuin kuuluisa kuminaama Jim Carrey. Hän yrittää haukotella niin, ettet huomaisi.

Toinen alkaa näpytellä aifouniansa. Kolmas tarkkailee tipuja ikkunasta. Neljäs pilkkii silmät ristissä.

Tilanne on selvä. Jorinasi ei mene perille, vaikka yrität juuri pelastaa kaikki hanurinsa paikalle raahanneet kadotukselta. Mitä voisit tehdä seuraavalla kerralla toisin?

Tässä seitsemän vinkkiä, joilla pimppaat esityksesi iskevämmäksi. Herätät koomassa kelluvan yleisösi.

1. Todista ongelma

Jos haluat ehdottaa ratkaisua, kuulijalla täytyy olla ongelma. Usein hän käyttäytyy kuin 15-vuotias anorektikko. Kaikki on muka aivan hyvin. Siksi hänellä ei ole mitään syytä kuunnella.

Kerro, mikä mättää. Todista se. Laske ongelman arvo. Kerro, montako mersua sillä rahalla voisi ostaa. Mittasuhde tulee kaikille selväksi.

Rohkeimmat esiintyjät osaavat dramatisoida. Niin Nokian toimitusjohtaja Stephen Elop teki, kun hän vuoti julkisuuteen esimerkkinsä palavasta öljylautasta.

Parhaat puhujat vyöryttävät kriisin yleisönsä silmille kaunistelematta. Kun tauti on selvillä, lääkekin alkaa kiinnostaa.

2. Ole jotain mieltä

Toisaalta ja toisaalta -jaarittelusi ei kiinnosta ketään. Ota sen sijaan aloite. Kerro, miten asioiden pitäisi mielestäsi olla. Valitse vihollinen ja syytä sitä.

Pian huomaat, että nyt jokaisen täytyy ottaa kantaa. Joko he ovat puolellasi tai sinua vastaan. Mutta ainakin kaikki ovat nyt tikkana kanavalla.

3. Lainaa auktoriteettia

Sillä on väliä, kuka väittää. Jos professori puhuu, hänen näkemyksensä jyräävät opiskelijan piipityksen. Mitä arvostetumpi asiantuntija olet, sitä helpompi näkemyksiäsi on uskoa.

Jos et vielä ole alasi armoitettu guru, lainaa auktoriteettia muilta. Siteeraa kaikkien tuntemia vaikuttajia – ja kerro lähteesi.

4. Puhu kuin viidesluokkalaiselle

Sivistyssanat, toimialasi omat termit ja kolmikirjaimiset lyhenteet ovat raskasta purtavaa. Korvaa ne sanoilla, joita viidesluokkalainenkin ymmärtäisi.

Tutkimusten mukaan selkokieltä käyttävä asiantuntija vaikuttaa älykkäämmältä kuin ammattikieltä joriseva pupputykki.

5. Käytä esimerkkejä

Jokainen tietää, että konkreettiset esimerkit pesevät teoriat sata–nolla. Silti esiintyjä toisensa jälkeen haluaa puhua vain periaatteista. Mistä se johtuu?

Syynä on tietenkin laiskuus. Esimerkkejä on työlästä kerätä ja muokata. Mutta se kannattaisi. Yksikään yleisö ei koskaan valita, että nyt tuli nautituksi yliannos esimerkkejä.

Kaikki kouluttajat tietävät, että kursseille osallistujat kiittävät jälkikäteen aina nimenomaan tuoreita ja paikallisia case-kuvauksia.

6. Valitse ihminen

Me kaikki olemme eniten kiinnostuneita ihmisistä. Vain insinöörit ja psykopaatit saattavat muodostaa poikkeuksen. Puhu siis lajitoveristasi jonkin ilmiön tai asian sijaan. Käytä hänen nimeään.

Mitä ehdotuksesi tarkoittaa Petterin näkökulmasta? Miten hänen elämänsä on nyt pielessä? Miten hänen tilanteensa muuttuisi paremmaksi?

7. Kerro tarinoita

Yleisösi muistaa tarinat kymmenen kertaa paremmin kuin tilastot. Evoluutio on hionut aivomme tarinaimureiksi. Se on ollut vuosituhansien ajan elintärkeä tapa siirtää tietoa sukupolvelta toiselle.

Mistä niitä tarinoita sitten löytyy?

Aloita omista kokemuksistasi. Jatka tuttujesi, ystäviesi ja asiakkaidesi kertomuksista. Tiedotusvälineet tuuttaavat satoja tarinoita käyttöösi joka päivä. Netistä löydät niitä tuhansittain.