Puhujamestari omin sanoin – John Zimmer

Kävin tapaamassa John Zimmerin, Euroopan alueen hallitsevan julkisen puhumisen mestarin ja yhden Retoriikan kesäkoulun esiintyjistä.

Jos haluat huipputason vinkkejä omaan esiintymiseesi, suosittelen Johnin esityksen kuuntelemista, joka tulee sisältämään useita hyvin käytännönläheisiä vinkkejä hyvään puhumiseen ja esiintymiseen.

Alla lyhyt videohaastattelu, jonka teimme Johnin kotona Genevessä.

Mikä ihmeen Euroopan alueen hallitseva julkisen puhumisen mestari?

Toastmasters International järjestää vuosittain 300 000 jäsenelleen kansainvälisen puhekilpailun. Alueellisten karsintojen kautta 90 parasta valikoidaan maailmanmestaruuskilpailun alkueriin, joista yhdeksän parasta kilvoittelevat finaalissa.

John edusti elokuussa 2013 Cincinnatin loppukilpailussa aluetta numero 59 eli Manner-Euroopaa.

John on jo ennen viimevuotista loppukilpailuedustustaan hankkinut kattavasti meriittejä Euroopan tasolla mm. humoristisessa puhumisessa*, ex tempore-puhumisessa** ja puheiden evaluoimisessa***.

• 2008 Speech Evaluation Contest – First Place
  • 2008 Humorous Speech Contest – First Place
  • 2009 International Speech Contest – Second Place
  • 2009 Table Topics (Impromptu Speaking) Contest – First Place
  • 2009 Humorous Speech Contest – First Place
  • 2010 International Speech Contest – Finalist
  • 2011 Speech Evaluation Contest – First Place

Esiintymisvalmentaja ja bloggaaja

Puhekilpailuiden lisäksi John on valmentanut useita puhujia, mm. vuoden 2011 naisten maailmanmestaria Olivia Schofieldia.

John kirjoittaa myös blogia Manner of Speaking, josta löydät läpikotaisia analyyseja siitä, mikä tekee puheesta tai puhujasta vakuuttavan.

Alla muutamia omia suosikkikirjoituksiani Johnin blogista:

* Humoristisen puhumisen kilpailussa kilpailijan tehtävänä on pitää 6-8 minuutin humoristinen puhe valitsemastaan aiheesta. Kilpailu käydään alueellisella tasolla.

** Ex-tempore puhumisen kilpailussa kilpailijan tehtävänä on pitää 1,5-2,5 minuutin puhe aiheesta, joka annetaan lavalla. Kilpailu käydään alueellisella tasolla.

*** Evaluointikilpailussa kilpailijan tehtävänä on antaa toisen puheelle 2-3 minuutin mittainen rakentava ja kehittävä palaute, joka sisältää konkreettisia vinkkejä ja kehitysehdotuksia. Kilpailu käydään alueellisella tasolla.