Retoriikan kesäkoulu 2014 – tulimme puhutelluiksi

Retoriikan kesäkoulu 2014 on ohi. Kaksi päivää vaikuttavan puhumisten taitoja, ensin Vanajanlinnassa ja sitten Verkatehtaalla. Toinen toistaan innostavampia ja taitavampia puhujia, mahtavia osallistujia, kohtaamisia, keskusteluja. Näistä aineksista oli tämän(kin) vuoden Retoriikan kesäkoulu tehty.

Retoriikan kesäkoulu laajeni kaksipäiväiseksi, kun ennen seminaaria järjestettiin päivän mittainen retoriikan workshop Jay Heinrichsin vetämänä. Heinrichs on Yhdysvaltain tunnetuimpia retoriikkakonsultteja, ja hän ammensi kokemuksestaan ainutkertaisia sisältöjä osallistujien omaksuttavaksi. Palaute on ollut sen mukaista: “Thank you, Jay, very much for the most inspiring workshop this year!!” Katso myös, mitä Terho Puustinen kirjoitti workshopista blogiinsa. Tämän kokemuksen myötä workshop jää osaksi Kesäkoulun vakiohjelmistoa.

Verkatehtaan seminaari “Vallan hyvää puhetta” oli huippupuhujien kavalkadia. Osallistujapalautteen perusteella päivän tähtihetkiksi ovat nousseet Juhana Torkin koskettava puhe maailmaa muuttavista tarinoista sekä John Zimmerin huippuviilattu esitys vaikuttavan puheen laatimisesta ja pitämisestä. Huomionarvoinen hetki koettiin myös Kesäkoulun talousdebatissa: Li Anderssonin estyttyä häntä korvaamaan saatiin pika-aikataululla nuoremman polven vasemmistolainen taloustietäjä Lauri Holappa, joka antoi debatissa kunnon vastuksen Matti Apuselle. Kunnioitettava suoritus.

Kesäkoulun huippuhetkistä riitti puhetta pitkin seminaaripäivän ja paljon siitä on tallentunut Twitteriin hashtagilla #RKesakoulu. Päivästä ovat postanneet Karo Hämäläinen ja Jari Parantainen (lue myös mitä mystistä Parantaiselle tapahtui Kesäkoulun jälkeen). Timo Sorri on laatinut informatiivisen Haikudeck-esityksen. Omia kokemuksiaan on myös jakanut Retoriikan kesäkoulun apulaisrehtori Katleena Kortesuo.

Retoriikan kesäkoulu osoittaa lopullisen onnistumisensa, jos sen opit kantavat hedelmää; jos Kesäkoulun osallistujat ottavat käyttöönsä ne neuvot, joita puhujat antoivat ja pitävät jatkossa elämänsä parhaita esityksiä. Toivotamme heille siihen mitä parhainta onnea!

Retoriikan kesäkoulu palaa 4.-5.6.2015. Tuolloin aiheena on Viestintä tiukoissa tilanteissa. Tervetuloa!