Haastattelu on keino hankkia tietoa, ei kidutusmenetelmä

Hyvään poliitikkohaastatteluun tarvitaan kahden ihmisen panos. Sekä poliitikolla että toimittajalla on mahdollisuus tehdä tilanteesta miellyttävä. Toimittaja tuo pöytään relevantteja, aitoja kysymyksiä. Poliitikko taas vastaa niihin suoraan ja turhia politikoimatta.

Usein on hermoja raastavaa katsella, kun toimittaja haastattelee poliitikkoa. Kotikatsomossa tuntee sekä raivoa että myötähäpeää. “Miksi se nyt tota kysyy, hölmö kysymys!” “Vastaa kysymykseen, älä kiertele!” “Lopeta jo tuo jankkaaminen!” “Anna nyt hyvä ihminen toisen puhua loppuun!” “Vastaa NYT siihen kysymykseen!”

Tunnistan tämän kaiken myös tehdessäni itse poliitikkohaastattelua. Kylmä hiki nousee otsalleni, kun hämmästelen, miten ihmeessä vastaaja kerta toisensa jälkeen jättää vastaamatta yksinkertaiseen kysymykseeni. Olinko epäselvä vai kierteleekö hän tahallaan? Mietin myös, kuinka tuskallista katsottavaa keskeyttäminen tai jankkaaminen on. Kuinka monta kertaa kysymys kannattaa toistaa? Milloin haastateltava kokee minut niin hyökkäävänä, että hän sulkeutuu eikä haastattelu anna enää mitään? Ovatko kysymykseni edes olennaisia? Ja niin edelleen.

Poliitikkohaastattelun ei kuitenkaan tarvitse olla kidutusta katsojille eikä edes osallistujille. Muutamalla ohjeella siitä voi tehdä miellyttävän. Koska tangoon tarvitaan kaksi, tässä on kolme ohjetta sekä toimittajalle että poliitikolle. Olkaa hyvät!

Toimittajaohje 1: Kutsu poliitikko oikeasta asiasta

Suurin vastuu haastattelun onnistumisesta on sinulla. Sinä olet kutsunut poliitikon, joten ensimmäinen tehtäväsi on varmistaa, ettet kutsu häntä turhaan. Onko mielessäsi olennaisia ja tärkeitä kysymyksiä, joihin kutsuttava poliitikko osaa vastata ja joista hän vastaa? Ellei ole, älä kutsu häntä. Jos on, kutsu ja siirry seuraavaan kohtaan.

Toimittajaohje 2: Tee hyviä kysymyksiä

Tästä kohdasta voisi kirjoittaa kirjan, mutta tässä yleisohje: tee aitoja kysymyksiä. Aidolla tarkoitan kysymyksiä, jotka lähtevät aidosta halustasi tietää haastattelun kohteena olevasta asiasta. Kun olet miettinyt haastattelun tavoitteen ja ydinkysymykset tarkkaan, yksittäiset kysymykset muotoutuvat kuin itsestään. Ne eivät myöskään ole johdattelevia tai ilkeitä, koska sellaiset kysymykset eivät palvele tavoitetta saada tietää, vaan esimerkiksi tavoitetta saada haastateltava ”nalkkiin”. Se ei ole hyvän haastattelun tavoite.

Toimittajaohje 3: Muista yleisö

Poliitikkohaastattelun tavoite on selvä: antaa yleisölle sellaista tietoa, jonka perusteella yleisö voi osallistua yhteiskunnalliseen keskusteluun. Pidä siis huoli, että yleisö saa juuri tätä: eväitä äänestämiseen ja vaikuttamiseen.

Nämä ja vieraasi kunnioittaminen vievät jo pitkälle kohti miellyttävää haastattelua. Mutta kaikki voi edelleen mennä pahasti pieleen. Siksi tarvitaan vielä toisen tanssijan askelkuviot – tässä ohjeet poliitikoille:

Poliitikko-ohje 1: Vastaa kysymykseen

Tämä voisi olla ainoa ohje, koska se on ehdottomasti tärkein. Sitä pitää kuitenkin vielä täsmentää: älä vastaa mitä tahansa, vaan vastaa juuri siihen, mitä sinulta kysytään. Simppeliä, eikö? Se on kuitenkin niin harvinaista, että annan lisäohjeen: vastaa silloinkin, kun et tiedä. On sekä sinun, haastattelijan että katsojien ajan hukkaamista kierrellä. Jos et tiedä jotain, voit aivan hyvin vastata: “kysymys on vaikea, en tiedä siihen vastausta”. Jos taas et halua vastata kysymykseen, vaikka tiedät vastauksen, et ole oikeassa tehtävässä tai toimi oikeassa maassa. Länsimaiseen demokratiaan kuuluu olennaisesti päätöksenteon avoimuus, eli se, että poliitikot kertovat päätöksistään ja niiden perusteista kansalaisille.

Poliitikko-ohje 2: Älä politikoi

Tai politikoi edes mahdollisimman vähän. Sinulla polttelee varmasti mielessäsi useita sellaisia asioita, joita haluaisit äänestäjillesi tai potentiaalisille äänestäjillesi kertoa. Toimittajana en tietenkään halua kuulla niitä, koska olen vakuuttunut omien aihevalintojeni ylivertaisuudesta. Jos kuitenkin päätät kertoa niitä, niin pyydän: sijoittele niitä lauseisiisi vasta sen jälkeen, kun olet vastannut alkuperäiseen kysymykseen.

Poliitikko-ohje 3: Ole avoin

Jos haluat päästä haastattelusta helpolla, tehdä toimittajan työn helpoksi ja kaiken kukkuraksi antaa kansalaisille olennaista tietoa maan asioiden hoitamisesta, ole mahdollisimman avoin. Jos olet tehnyt virheen, puolueesi on tehnyt virheen tai hallitus ei ole onnistunut vielä aikaansaamaan täystyöllisyyttä, pääset kysymyksestä helposti eteenpäin myöntämällä sen auliisti. Toimittajalla ei tässä tapauksessa ole myöskään mitään tarvetta tivata sinulta asiaa sen enempää ja kiristää ilmapiiriä jankuttamisella. Pikemminkin hän voi siirtyä heti seuraavaan kysymykseen, joka toivottavasti tuo lisää olennaisia tietoja esiin itse asiasta.

Näillä ohjeilla saatatte saada aikaan tanssin, jota on ilo sekä tehdä että katsoa. Ja ennen kaikkea tanssin, joka palvelee tavoitettaan: katsojien oikeutta saada tietää, miten maata johdetaan.