Kansankiihottajan kätevin kirjoitusvinkki

Kunnon kansankiihottajan viesti perustuu toistoon. Samaa ydinviestiä pitää jaksaa jankata kaikissa kanavissa ja kaikissa mahdollisissa tilanteissa. Ei ihme, että kansankiihottajan viesti puree. Hän toistaa sitä niin kauan, että se uppoaa tajuntaan.

Kansankiihottajaksi ei ehkä kannata itse ryhtyä, mutta kärsivällisestä toistamisesta kannattaa kyllä ottaa mallia. Toisto luo tehoa.

Tähän on olemassa kätevä harjoituskin:

Kun olet kirjoittanut jonkin tekstin, tee siitä erilaisia versioita:

• uutisesta tiivistelmä, whatsapp-viesti tai mielipidekirjoitus
  • meilistä mielipidekirjoitus tai lasten pihaleikin ohje
  • käyttöohjeesta pakina, runo, Tiktok-video tai tiivistelmä
  • kolumnista tiedote, referaatti tai teksti-tv:n uutinen
  • Facebook-päivityksestä runo, infograafi tai viranomaisohje
  • mielipidekirjoituksesta palopuhe, Linkedin-päivitys tai ruokaresepti.

Osan näistä muokatuista versioista voi käyttää ihan oikeassa elämässä, ja osa taas on enemmänkin kirjoitus- ja sisällöntuotantotreenejä.

Mikä hyöty tästä harjoituksesta on?

Harjoitus auttaa tuottamaan monenlaisia tekstilajeja ja sisältötyyppejä. Liian usein me uraudumme tiettyihin tekstilajeihin, emmekä osaa vaihtaa kanavaa tai kirjoittaa eri tyylilajilla. (Tämän muuten huomaa asiantuntijoiden kysymys–vastaus-palstoista. Monet asiantuntijat eivät osaa kirjoittaa selkeitä ja helppotajuisia ohjeita, koska he ovat tottuneet tuottamaan vain ”neutraalia analyysia”.)

Harjoittelu ja toisto ovat paras tapa hioa omaa viestiä. Mitä enemmän tuotat tekstiä eri formaateissa, sen paremmaksi kehityt.

Ja kukaties sinusta tulee taitava kansankiihottaja.

Katleena Kortesuo

Olen Retoriikan kesäkoulun apulaisrehtori, joka kykenee korvaamaan unohtamansa spiikit varsin sulavasti ja lähes huomaamattomasti. Ammatikseni koulutan kriisiviestintää, pidän puheenvuoroja ja rustaan tietokirjoja. Muuna aikana olen partiolainen, viikinkimiekkailija, pakohuoneaddikti ja keskiaikaharrastaja. Oma blogini on osoitteessa www.eioototta.fi.