Hei osallistuja, sinulla ei ole mitään velvoitetta kertoa ulkopuolisille, mitä seminaarissa puhutaan

Twitterissä monet raportoivat seuraamaansa esitelmää tai puheenvuoroa ajantasaisesti verkkoon. Heidän tavoitteenaan on kertoa ulkopuolisille, millaisia teemoja seminaarissa käsitellään. Samalla tavoitteena voi olla markkinoida seminaaria muille. Ajatus on superkiltti, mutta toteutus ei oikein toimi.

Ensinnäkin seminaarin ulkopuolinen ei hyödy viesteistä sen enempää kuin lööpeistä. Lööpit voivat toki toimia houkuttimena, mutta lehti pitää silti ostaa, jotta näkee sisällön. Vastaavasti netissä jaetut tiiviit ja pinnalliset yleishuomiot eivät avaa varsinaista asiaa, vaan esitys olisi pitänyt kuulla itse.

Toisekseen liveraportoija eli seminaarin osallistuja menettää itse paljon puheenvuorosta, koska hän keskittyy kirjoittamaan siitä Twitteriin. Kukaan ei voi yhtä aikaa kuunnella esitystä ja keskustella siitä täysipainoisesti verkossa. (Paitsi jos esityksessä on löysää ilmaa tai turhaa huttua. Silloin ymmärrän hyvin, että osallistuja kuluttaa aikaansa muuhun kuin kuunteluun ja keskusteluun.)

Kolmannekseen hyöty ei ole aito, vaan se vain luo mielikuvia. Tviittien lukijan illuusio on ”Olen ajan hermolla, vaikka en olekaan seminaarissa itse.” Tviittaajan itsensä illuusio on ”Autan muita, koska kerron tärkeitä näkökohtia seminaarista.” Kuitenkaan aitoa oppimista tai perehtymistä ei synny tällä tavoin – ei tviittaajalle eikä lukijalle.

Joku voi väittää, että tviitit toimivat oppimispäiväkirjana tai prosessointina, mutta tosielämässä tviitin mahdollisesti synnyttämä keskustelu vie osallistujan huomion pois puheenvuorosta. Jos haluat prosessoida, tee muistiinpanot itsellesi paperille tai läppärille ja jaa ne verkossa vasta myöhemmin.

Toki me seminaarijärjestäjät olemme aina onnellisia, kun seminaari ja sen hashtag trendaavat Twitterissä. Silti meidän onnemme ei saisi olla tärkeämpää kuin osallistujan saama hyöty.

Järjestäjänä toivon, että jokainen RKK-osallistuja saa mahdollisimman ison hyödyn puheenvuorosta. Niinpä kenenkään osallistujan ei tarvitse tuntea painetta tviittaamisesta eikä kenenkään ole pakko raportoida mitään verkkoon kesken puheenvuoron.

Jos tykkäät RKK:sta, kerro se muille tauoilla. Kahvitauot ja lounaat ovat paras paikka verkostoitua livenä ja etänä. (Ja siitä me järjestäjät olemme superkiitollisia.)

Katleena Kortesuo

Olen Retoriikan kesäkoulun apulaisrehtori, joka kykenee korvaamaan unohtamansa spiikit varsin sulavasti ja lähes huomaamattomasti. Ammatikseni koulutan kriisiviestintää, pidän puheenvuoroja ja rustaan tietokirjoja. Muuna aikana olen partiolainen, viikinkimiekkailija, pakohuoneaddikti ja keskiaikaharrastaja. Oma blogini on osoitteessa www.eioototta.fi.