Viv Groskop

Kirjailija, koomikko, puhekouluttaja

Viv Groskop on brittiläinen palkittu kirjailija, koomikko, radioääni ja johtajuusvalmentaja. Hän on kirjoittanut useita menestyskirjoja, joista kolme on suomennettu: Ota tila haltuun (How to Own the Room), Älä heittäydy junan alle (The Anna Karenina Fix) ja Au revoir, Tristesse. Groskopin podcast How to Own the Room on maailman kuunnelluin puhetaidon podcast yli miljoonalla latauksella. Hän on tuttu vieras BBC:n televisio-ohjelmissa, ja kuuden vuoden ajan hän veti loppuunmyytyä yhden naisen komediashowta Edinburghin Fringe-festivaalilla. Yritysmaailmassa Groskop valmentaa yksilöille ja ryhmille läsnäoloon, statukseen ja vaikuttamiseen liittyviä taitoja.

Retoriikan kesäkoulussa Groskop vetää esiintymistaidon workshopin ja puhuu seminaarissa. Hänen puheenvuoronsa käsittelee uudentyyppisiä puhujia, jotka ovat voineet nousta näkyvyyteen vasta nyt, tässä historian vaiheessa. Tällaisia puhujia ovat esimerkiksi Malala Yousafzai, Greta Thunberg, Uuden Seelannin pääministeri Jacinda Ardern ja TED puhujat Susan David ja Chimamanda Ngozi Adichie. Monet heistä ovat nuoria ja naisia, jotkut poliittisia johtajia ja jotkut politiikan ulkopuolella toimivia ”influenssereita”. Groskop osoittaa, kuinka esiintymisen ihanteet ovat muuttumassa aiempaa monipuolisemmaksi ja antaa vinkkejä siitä, kuinka itse kukin voi ottaa käyttöönsä parhaat keinot niin tuoreilta suosikkipuhujilta kuin perinteisemmiltä huippuesiintyjiltä.