Blogi

Ovatko ihmiset hyviä vai pahoja?

Ihmisten moraalinen luonto ajatellaan usein yksioikoiseksi: ihmisellä joko on joukko hyviä luonteenpiirteitä tai sitten hän on paha. Moraalipsykologian tutkimus ei tue tätä ajatusta. Tutkimusten mukaan harvoilla meistä on hyveitä, mutta harvoilla myöskään on suuria paheita.

Mind Your P’s and Q’s: kohteliasta kielenkäyttöä englanniksi

Suomalainen puhetyyli kuulostaa englanniksi usein töksähtävältä. Kohteliaisuussanoilla kuten please on englanniksi suuri merkitys ystävällisen vaikutelman antamisessa. 'Ole hyvä' ja 'anteeksi' on myös mahdollista sanoa usealla eri tavalla.

Aggressiivisuuteen ei ole syytä, jos olet jo voittamassa

Kun omaa kantaa vie eteenpäin, aggressiivisuus voi olla ymmärrettävää. Eri mieltä olevien mielipiteiden kuuntelu kuitenkin vahvistaa demokratiaa. Jo voitolla olevan osapuolen aggressiivisuus saa aikaan vain vaikutelman kiusaajasta.

Etätyöt vaativat hyvää työkykyjohtamista

Koronapandemian myötä yleistyneet etätyöt edistivät aluksi jonkin verran työhyvinvointia, kunnes työssä uupuneiden määrä nousi taas hieman. Työyhteisössä johtamistyylillä voi olla ratkaiseva vaikutus työuupumuksen ehkäisemisessä. Erilaisia työntekijöitä on johdettava eri tavalla.

Paskapuheesta päänsotkemiseen: miten meitä manipuloidaan

Paskapuhe on puhetta, jossa ainoastaan sanotun vaikutuksella kuulijaan on väliä, totuudella ei lainkaan. Päänsotkeminen puolestaan kääntää kuulijan maailman ylösalaisin puhujan tarkoitusperiä edistääkseen. Molemmat voivat manipuloida kuulijaa.

Retoriikan synkkä keino: kehystys eli framing

Kehystys on retorinen keino, jolla pyritään luomaan jostakin negatiivisia mielikuvia pelkkien mielleyhtymien ja vertausten avulla. Tämä voi tuntua pikkujutulta, mutta kehystys pyrkii kuitenkin vääristämään lukijan mielikuvia. Siksi se ei kuulu neutraaliin tekstiin.

Millaista on osallistava viestintä englanniksi?

Kattavaa opasta englanninkieliseen osallistavaan viestintään ei ole kirjoitettu, mutta yleissääntöjä kuitenkin on. Käytä termejä, joita viestinnän kohde tai vastaanottaja käyttää. Muista myös, että termit saattavat kielialueesta riippuen vaihdella.