Blogi

Miten puheenkirjoittaja kehittyy paremmaksi?

Cody Keenan kertoo kehitysvinkkinsä puheenkirjoittajiksi haluaville. Yksi niistä kuuluu: "Lue erilaisista vähemmistöistä ja yritä ymmärtää heidän maailmankuvaansa." Hän kertoo myös, millaisilla keinoilla puheesta saa vaikuttavan ja mieleenjäävän.

Mitä hyvältä puheenkirjoittajalta vaaditaan?

Cody Keenan kertoo, mitä hyvältä puheenkirjoittajalta vaaditaan. Hyvä kirjoitustaito ei riitä. Tärkeämpää on lukea laajalti ja kehittää siten empatiakykyään. Myös monipuolinen yleissivistys on puheenkirjoittajan vahvuus.

Kommunikaatiosabluunat viestinnän kärpäspaperina

Jokaisella meistä on oma tapa käyttää kieltä ja muotoilla ilmaisujamme. Kommunikaatiosabluunoilla yritetään kirkastaa tätä luontaista viestintää. Luottamus on kuitenkin puhujan peruskallio - jos kuulijasi ei luota sinuun, ei viestisikään mene perille.

Miksi johtajat tarvitsevat puheenkirjoittajia?

Cody Keenan kertoo, miksi johtajat tarvitsevat puheenkirjoittajia - vai tarvitsevatko? Voiko johtaja sanoa puheenkirjoittajan kirjoittamaa puhetta omakseen? Entä, jos puheenkirjoittaja laittaa sanoja johtajan suuhun?

Kuinka kirjoitetaan hyviä kertomuksia?

John Yorke kertoo, kuinka hyviä kertomuksia kirjoitetaan. Vaihtoehtoja on kaksi: joko alitajunta tuottaa tarinan, joka kirjoitetaan muistiin sen muodostuessa, tai tietoisesti ryhdytään soveltamaan olemassa olevaa tarinaa erilaisiin henkilöihin ja tilanteisiin.

Hercule Poirot ratkaisee: hyvä puhe murhamysteerinä

Jokainen Poirot-tarina päättyy kohtaukseen, jossa hän pitää puheen. Poirotin tapa esittää murhamysteeri ja sen ratkaisu on hyödyllinen ohjenuora puheen rakenteeksi. Hyvä puhe on kuin murhamysteeri ja pitää kuulijan jännityksessä loppuun asti.

Voiko tarinan käyttäminen kostautua?

John Yorke kertoo, voiko tarinan käyttäminen viestinnässä kostautua. Kaksi viime vuosien suurta vaalikampanjaa - Hillary Clinton ja Britannian EU-myönteiset - eivät kuitenkaan hävinneet tarinansa, vaan sen puutteen takia.

Kuinka tarinoita käytetään yritysmaailmassa?

John Yorke kertoo, miten tarinoita käytetään yritysmaailmassa ja miksi tarinoiden kannattaa perustua tositapahtumiin. Tarina on tavattoman tehokas työkalu. Niinpä tarinoiden käyttö yritysmaailmassa ja mainonnassa onkin yleistynyt viime aikoina valtavasti.

Mikä on tarina?

John Yorke on vastuussa suuremmasta määrästä brittiläistä tv-draamaa kuin kukaan muu yksittäinen ihminen. Nyt hän kertoo, mikä on tarina ja millainen rakenne on tarinalle ihanteellinen.

Muutos – mutta mihin suuntaan?

Ihmisillä on melkein aina tavalla tai toisella vääristynyt suhde uudistuksiin. Pitää kuitenkin kysyä, mitä muutoksella tai uudistuksella tarkoitetaan. Avoimen muutosviestinnän riski kannattaa joskus ottaa.