Blogi

Asiantuntija, muista nämä asiat tv-haastattelussa

Televisiohaastattelussa kannattaa ennen kaikkea olla luonnollinen. Sen lisäksi sanomiset kannattaa yksinkertaistaa ja karsia tärkeimpään. Kuvaile asiasi sen sijaan, että vain sanoisit sen. Nauti tilanteesta, vaikka se jännittäisikin.

Vieraspostaus: Yrittäjä! Tiedätkö, kenelle markkinoit?

Kivijalkaliikkeessä hyvä palvelu tarkoittaa asiakkaan tuntemista. Digimaailmassa palvelut on tuotava esille markkinoinnilla, jonka kohdentamiseksi toivotut asiakkaat on tunnettava. Jotta markkinoinnin tehokkuus saataisiin selville, sitä on aina mitattava.

Mikä on, kun ei faktat riitä?

Kun faktaperusteista argumenttia ei uskota, se ärsyttää helposti. Syitä on useita. Faktapohjaisuus on vain yksi vaikuttamisen keino. Meillä on taipumus pitää tiukasti kiinni maailmankuvastamme. Lisäksi älyllä ei neurotasolla ole mitään tekemistä tunteidemme ja tekojemme kanssa.

5 vinkkiä, joilla mokaat haastattelun

Joskus haastattelu sujuu kuin tanssi – joskus taas ei. Videolla Sanna Ukkola listaa yleisiä syitä sille, miksi haastattelun askelkuviot menevät toisinaan mönkään.

Valitse viestisi lentokorkeus oikein

Esittäjänä olet kuin opettaja: tarkoituksesi on saada yleisösi omaksumaan jotakin. Älä täytä esitystäsi termeillä, tilastoilla ja turhilla yksityiskohdilla, jotka estävät yleisöäsi ymmärtämästä asiaasi. Löydä sen sijaan kuulijoillesi sopiva ymmärtämisen taso.

Mitä manipulaatio on ja miten vältän sitä?

Mahdollisuus manipulaatioon on tunnustettu puhujien ongelmaksi, mutta mitä manipulaatio oikeastaan on? Se pyrkii hämärtämään kohteensa järkiajattelua. Vältä manipulaatiota pohtimalla, kestääkö vaikuttamisesi rationaalisen tarkastelun.

Kuinka olla bisnesseminaarin sosiaalivelho?

Bisnestilaisuuksien sosiaalisuus ja ihmisille puhuminen voi jännittää. Keskustelu on kuitenkin helppo aloittaa kyselemällä toiselta hänestä itsestään tai hänen edustamastaan yrityksestä. Alkuun päästyäsi tilanne etenee usein helpommin.