Kolme typerintä retorista mokaa

On olemassa kolme kätevää tapaa kirjoittaa itsensä suohon.

1) Perustele asia itsesi kannalta – ja unohda lukija.

Ilmoittautumisten pitää olla ajoissa, jotta toimistollemme ei tule ruuhkaa.

Kun tykkäät FB-sivustani, niin saan sadan tykkääjän haamurajan rikki.

Näissä esimerkeissä kirjoittaja on laatinut perustelut itsensä kannalta, ei vastaanottajan. Kun teksti ei motivoi lukijaa, hänellä ei ole mitään syytä noudattaa kirjoittajan toivetta.

Vertaa seuraaviin, korjattuihin pätkiin:

Ilmoittaudu ajoissa, jotta mahdut mukaan.

Kun tykkäät FB-sivustani, niin saat uusimmat edut suoraan omalle seinällesi.

Se on toki eri asia, haluaako lukija mahtua mukaan tai saada edut seinälleen. Mutta ainakin hänet on huomioitu.

2) Kirjoita tekemiset ja toiminnat itsesi näkökulmasta – ja unohda lukija.

Ilmoittautumisten pitää olla toimistolla 2.8. mennessä.

Jos veroja kertyy liikaa, ne hyvitetään verotuksen tarkistuksen yhteydessä.

Jos kirjoittaja ajattelee asiat itsensä kannalta, hän etäännyttää lukijan. Fiksumpaa olisi kuitenkin astua lukijan saappaisiin.

Yksikään meistä lukijoista ei sano ”toimittavansa ilmoittautumista perille”, vaan me ilmoittaudumme. Yksikään meistä ei ajattele, että ”kerrytän veroja”, vaan me maksamme veroja.

Vertaa seuraaviin, korjattuihin pätkiin:

Ilmoittaudu toimistolle 2.8. mennessä.

Jos maksat liikaa veroja, ne hyvitetään sinulle verotuksen tarkistuksen yhteydessä.

Usein verbien (eli teonsanojen) suunta ja näkökulma paljastaa kirjoittajan itsekeskeisyyden. Onko kirjoittaja ajatellut lukijaa vai itseään?

3) Kirjoita ohjeet kolmannessa persoonassa – ja unohda lukija.

Asiakas voi allekirjoittaa sopimuksen verkkopankissa tai konttorissa.

Vuorotteluvapaalle haluava keskustelee ensin asiasta esimiehensä kanssa.

Kirjoita ohjeistukset mieluummin yksikön toisessa persoonassa: klikkaa, täytä, hyväksy; voit valita, saat postissa. Kolmannen persoonan käyttö on pelkkää kiertelyä ja väistelyä.

Vertaa seuraaviin esimerkkeihin:

Voit allekirjoittaa sopimuksen verkkopankissa tai konttorissa.

Jos haluat vuorotteluvapaalle, keskustele ensin asiasta esimiehesi kanssa.

* * *

Nykymaailma on täynnä viestejä. Jokainen teksti kilpailee lukijan ajasta jonkin toisen tekstin kanssa.

Kun otat huomioon vastaanottajan, tekstisi lyö läpi tehokkaammin.

Katleena Kortesuo

Olen Retoriikan kesäkoulun apulaisrehtori, joka kykenee korvaamaan unohtamansa spiikit varsin sulavasti ja lähes huomaamattomasti. Ammatikseni koulutan kriisiviestintää, pidän puheenvuoroja ja rustaan tietokirjoja. Muuna aikana olen partiolainen, viikinkimiekkailija, pakohuoneaddikti ja keskiaikaharrastaja. Oma blogini on osoitteessa www.eioototta.fi.