Mahtava uusi puhetaidon tapahtuma

Minulla on kertoa erittäin hyviä uutisia kaikille puhetaidon ystäville: Uusi mahtava vaikuttavan puhumisen tapahtuma, Poliittisen puheen päivä, järjestetään ensi kertaa Hämeenlinnassa tänä kesänä. Eikä missä tahansa tai koska tahansa vaan Verkatehtaalla lauantaina 7.6., eli Retoriikan kesäkoulun seminaaria seuraavana päivänä!

Poliittisen puheen päivä on ilmainen kansalaistapahtuma, jossa yleisölle on tarjolla niin paikallisten kuin kansallisen tason huippupoliitikkojen keskusteluja ja väittelyitä. Suisto-klubilla on luvassa poliittista stand up -komiikkaa sekä puhekaraoke, jossa kuka tahansa voi pitää tunnetun puheen. Vapaampia puheenvuoroja varten on Verkatehtaan sisäpihalla Speaker’s Corner. Sisäpihalla järjestetään myös ”Aatteiden kirppis”, jossa puolueet ja kansalaisjärjestöt esittelevät toimintaansa.

Valtakunnan politiikan huipulta mukaan ovat lupautuneet tähän mennessä SDP:n puheenjohtajakisassa mukana oleva Antti Rinne, Kokoomuksen puheenjohtajakisaan ilmoittautunut Jan Vapaavuori, Vasemmistonuorten puheenjohtaja Li Andersson sekä Kristillisdemokraattien varapuheenjohtaja Sauli Ahvenjärvi. Muitakin tunnettuja poliitikkoja on saapumassa paikalle.

Asetelma on herkullinen: tullaanko näkemään SDP:n ja Kokoomusten tuoreiden puheenjohtajien ensimmäinen debatti? Huippupoliitikkojen keskustelut vetää monissa politiikan mehuissa keitetty kommentaattori Jussi Lähde.

Päivä ei pääty aivan heti, sillä Suisto-klubilla on illalla luvassa jatkot, jossa soittaa useampi poliittisesti kantaaottavaa musiikkia esittävä orkesteri.

Nopeimmat tiedotusvälineet ovat ehtineet jo uutisella herkutella. Lue esimerkiksi YLE:n uutinen aiheesta.

Poliittisen puheen päivän järjestelyistä vastaavat hämeenlinnalaiset poliittiset puolueet, Retoriikan kesäkoulu ja Nuorkauppakamari.

Hämeenlinnaan muotoutumassa oleva tapahtumakokonaisuus on ainutlaatuinen. Ensin on kaksi päivää Retoriikan kesäkoulua, jota seuraa Suomessa aivan uudenlainen poliittisen puheen kansalaistapahtuma. Jos tämä ei viritä osallistujien retorisia valmiuksia huippuunsa, niin ei sitten varmastikaan mikään.

Tee niin kuin Li Andersson. Älä lähde kotiin vielä Retoriikan kesäkoulun seminaarin päätyttyä vaan jää viettämään iltaa Verkatehtaalle ja Suisto-klubille, löydä itsesi hotellista ja ota kaikki ilo irti seuraavana päivänä järjestettävästä Poliittisen puheen päivästä.

* * *

Vaikuttavan puhumisen taitoRetoriikan kesäkoulun seminaariin osallistujat saavat tänä vuonna lahjaksi aivan tuoretta puhetaitokirjallisuutta. Allekirjoittaneen kirjoittama ja MIF:n kustantama teos Vaikuttavan puhumisen taito löytää tiensä jokaiseen seminaarikassiin. Kirja tulee julki aivan pian, 2.5. Lue tiivis esittely ja ensikommentit kirjasta.

* * *

Edit: Kokoomus ei siis ole vielä 7.6. mennessä valinnut puheenjohtajaa, mutta kenties nohevimmat politiikan tuntijat osaavat tuossa vaiheessa jo jotain uumoilla. Ken elää ja etenkin osallistuu Poliittisen puheen päivään, se näkee.