Retoriikan kesäkoulu 2018 – puhujien ilotulitusta

Retoriikan kesäkoulun osallistujia hellittiin tämän vuoden seminaarissa maailman huippujohtajien puheenkirjoittajien ja monien muiden hienojen esiintyjien puheenvuoroilla. Erityisen mausteensa tapahtumaan toivat pianotaiteilija Iiro Rantalan upeat esiintymiset.

Kolmesataa johtajaa, viestintä- ja markkinointiammattilaista ja vaikuttamistaidoista kiinnostunutta osallistujaa kerääntyi kesäkuun ensimmäisen viikon perjantaina Hämeenlinnan Verkatehtaalle. He saivat rautaisannoksen muutokseen tähtäävän viestinnän oppeja monipuoliselta joukolta kansallisia ja kansainvälisiä puhujia.

Päivän odotetuimman puheenvuoron piti kymmenen vuotta Barack Obamaa puheenkirjoittajana palvellut Cody Keenan. Hän valaisi, millaista oli kirjoittaa puheita Yhdysvaltain presidentille. Sen lisäksi hän antoi konkreettisia ohjeita siitä, minkälaisia elementtejä pitää olla todella loistavassa puheessa.

Keenanin lisäksi omia viestintävinkkejään antoi Theresa Mayn puheenkirjoittaja Tim Kiddell (Tim’s Top Tips). Englantilainen draamatuottaja John Yorke paljasti, missä tarinoiden voima piilee. Mikko Hyppönen kertoi, millä tavalla vaikeita asioita voidaan selittää ymmärrettävästi. Mari K. Niemi analysoi suomalaisten poliitikkojen tapoja pyrkiä muuttamaan asioita puheen voimalla. Ulla Appelsin pohti media roolia kansalaiskeskustelussa.

Seminaaripäivää veivät eteenpäin huippuluokan musiikilliset numerot, joita pianotaiteilija Iiro Rantala loihti flyygelillä. Merkittävää oli myös osallistujien aktiivisuus, keskustelu ja verkostoituminen, joka tuntui olevan vielä aiempiakin vuosia vilkkaampaa.

Kesäkoululla oli tänä vuonna koko joukko yhteistyökumppaneita: Neste, Aucor, Alma Talent, Hämeenlinnan kaupunki ja Suomen kasvukäytävä. Heillä oli merkittävä rooli tapahtuman onnistumisessa.

Retoriikan kesäkoulusta uutisoivat tänä vuonna YLE, Ilta-Sanomat (PDF) ja Hämeen Sanomat / Lännen Media (PDF).

Mitä Retoriikan kesäkoulusta sanoivat osallistujat?

Retoriikan kesäkoulu on täydellinen kesänavaus. Se ruokkii sielua ja vieläpä viihdyttääkin. Tunnelma on mukavan mutkaton ja ohjelma timanttisen korkeatasoista, tarkoin harkittua. Jos kesällä eksyy kouluun, olkoon tuo koulu juuri tämä nimenomainen!

Jos haluat itkeä ja nauraa hyvässä seurassa, mahtavissa puitteissa ja asian äärellä, valitse Retoriikan kesäkoulu. Ei pety pessimisti eikä muuten optimistikaan!

Vuoden kohokohta, yllättää ja paranee vuosi vuodelta, osallistujien henkilökohtainen huomioon ottaminen upea plussa.

Ainakin meiltä töistä tulisi kuulemma bussilastillinen porukkaa, sen verran intoutuneesti olen tapahtumaa pitänyt esillä!

Vahingossa osuin paikalle 2015 ja sillä tiellä ollaan, ensi vuonna nähdään taas!

Eka kerta Retoriikan kesäkoulussa ei todellakaan jäänyt vikaksi kerraksi! Erinomainen tapahtuma, joka tarjoaa juuri sitä mitä lupaa. Erinomaiset puhujat tarjoamassa konkreettisia oivalluksia höystettynä loistavalla fiiliksellä alusta loppuun! Kiitän ja kumarran!

Harva asia on yhtä järkevää ja antoisaa kuin maailmankuvansa avartaminen Retoriikan kesäkoulussa.

Retoriikan Kesäkoulusta on jo muodostunut ilmiö; yksi sisällöllisesti kiinnostavimmista tapahtumista Suomessa. Olen onnekas, että olen saanut olla mukana joka kerta. Aion olla mukana jatkossakin.

Ensi vuonna Retoriikan kesäkoulu järjestetään kahdeksannen kerran. Ilmoittautuminen on jo auki. Tule mukaan oppimaan, viihtymään ja vaikuttumaan!