Mitä vaahtokarkkeja syövät lapset kertovat onnistumisesta?

Tali Sharot ottaa käsittelyyn kuuluisan vaahtokarkkikokeen, jolla pyrittiin mittaamaan lasten itsekontrollia ja sen puutetta. Tutkimusta on usein tulkittu niin, että tiukkaan itsekontrolliin kyenneet lapset pärjäsivät myöhemmin elämässään parhaiten. Mutta onko totuus aivan näin yksinkertainen?

Tali Sharot on kansainvälisesti tunnettu ja palkittu neurotieteilijä. Hän on kognitiivisten neurotieteiden apulaisprofessori University College London -yliopistossa, Affective Brain Lab -tutkimusryhmän johtaja ja vieraileva professori MIT:ssa. Sharot’n tutkimuksista avautuu mielenkiintoisia näköaloja siihen, miten tunteet vaikuttavat ihmisten uskomuksiin, valintoihin ja sosiaalisiin suhteisiin.

Kaikki Retoriikan kesäkoulun tuottamat haastatteluvideot löytyvät Retoriikan kesäkoulun YouTube-kanavalta.

Tutustu kaikkiin puhujiin