Keinoja kasvattaa karismaa

Karismaa on hankala selittää, mutta sen läsnäolon ihmisessä kyllä huomaa. Itsetunto vaikuttaa karisman syntyyn, ja omaa karismaa voi muutenkin kehittää. Se kannattaa aloittaa vähitellen.

Karismaa on monenlaista: se voi olla hiljaista ja syvää viisautta hehkuvaa energiaa, joka saa muut kuuntelemaan intensiivisesti. Se voi olla innostavaa ja toimintaan inspiroivaa energiaa tai onnea hehkuvaa rakkausenergiaa. Ja se voi olla myös voimakasta, jopa suorastaan aggressiivista energiaa, joka saa seuraajansa tekemään käsittämättömiä asioita. Voi olla myös negatiivista karismaa, joka vetää puoleensa vihaa.

Karisma on vaikea käsite määritellä, mutta yhteistä karismaattisille ihmisille on, että he erottuvat muista ja heillä on kyky vaikuttaa ihmisiin. Ikään kuin heissä lamppu loistaisi voimakkaammin.

Miksi toiset ovat karismaattisia luonnostaan?

Karismaan liittyy hyvä itsetunto, se, että ihminen tuntee olonsa mukavaksi omissa nahkoissaan ja luottaa kykyihinsä.

Jos on varhaislapsuudessa saanut vahvan perusturvallisuuden kokemuksen, jossa perustarpeet on täytetty ja on paistatellut vanhempansa ihailevan katseen alla, on hyvät mahdollisuudet varttua hyvän itsetunnon omaavaksi aikuiseksi, joka uskaltaa tulla nähdyksi ja kuulluksi. Myös geeneillä, kodin vuorovaikutuskulttuurilla ja kasvatuksella sekä elämänkokemuksilla on merkitystä.

Miten karismaa voi kasvattaa?

Mikäli olet ujo ihminen tai sinun on vaikeaa olla huomion kohteena, kannattaa lähteä pikkuhiljaa harjoittelemaan tilan ottamista ja intensiivistä vuorovaikutusta muiden kanssa.

Ota ensin fyysinen keho ”haltuusi” eli käy läpi koko kehosi päästä varpaisiin läpi ajatuksella. Jos et pidä vartalostasi tai sinulla on tapana kritisoida itseäsi, opettele hyväksymään kehosi ja rakastamaan sitä. Se tapahtuu ajan kanssa omia ajatuksia jumppaamalla: aina kun saat itsesi kiinni negatiivisesta sisäisestä puheesta, käännä puhe positiiviseksi, hyväksyväksi. Puhu itsellesi kuin parhaalle ystävällesi ja opettele rakastamaan itseäsi kaikkine ”vikoineen” päivineen. Liikuntaharrastukset auttavat kehon haltuun otossa ja esimerkiksi pilates on laji, joka sopii kaikille ja jonka avulla rakennat kuluessa kokonaan uuden, uljaan ryhdin: saat kehosi kokonaan haltuusi.

Harjoittele kontaktin ottamista, nähdyksi tulemista. Mene vaikka kahvilaan tai kesällä terassille ja juurruta, maadoita itsesi tilaan hengittämällä muutaman kerran syvään ja käymällä ajatuksella läpi kehosi ja tunnetilasi. Rauhoita mielesi: kaikki on hyvin. Sen jälkeen suuntaa keskittyminen itsestä ulospäin: havainnoi ympäristöäsi uteliaasti ja avoimesti. Jos joku katsoo sinuun, yritä olla kääntämättä katsettasi. Vastaa katseeseen rohkeasti. Hymyile.

Jos sinun täytyy vaikuttaa ihmisiin, vaikkapa johtaa ihmisiä tai kotona kiukuttelevaa teiniä, ota käyttöösi testatut ja toimivat niksit:

1. Seiso tukevasti jalat lantion leveydellä, polvet hieman joustavina.
  2. Pidä katsekontakti siihen, jolle sanasi kohdistat. Jos kyseessä on suuri yleisö, ota kontaktia tasapuolisesti eri puolille salia.
  3. Korosta sanomaasi pitämällä käsiäsi 90 asteen kulmassa navan korkeudella, kämmenet ylöspäin.
  4. Pidä pää paikallaan äläkä heilu muutenkaan.
  5. Sano sanottavasi napakasti, rauhallisesti ja sillä energialla, jota haluat synnyttää kuulijassasi. Jos sinun pitää innostaa ihmisiä, ole itsekin innostunut asiasta. Jos taas sinun täytyy saada raivoava lapsi, asiakas tai työntekijä rauhoittumaan, pysy itse rauhallisena ja välitä zen-energiaa.