Kuinka tulevaisuus tehdään?

Retoriikan kesäkoulusta on muodostunut vuosien aikana portti kesään. Linnut visertävät Vanajaveden rantapuissa, ruoho vihertää ja aurinko paistaa, kun Verkatehdas kokoaa vaikuttamisen ammattilaiset yhteen.

Mutta vaikka kesä näyttääkin olevan lupaavasti tulossa, taivaalla on synkkiä pilviä. Pitkiin aikoihin ei tulevaisuus ole näyttänyt niin epävarmalta ja ennakoimattomalta, kuin se on nyt. Niinpä Retoriikan kesäkoulun aihe – Kuinka tulevaisuus tehdään – on osoittautunut äärimmäisen ajankohtaiseksi.

Olemme kutsuneet monipuolisen puhujakaartin valottamaan tulevaisuuden rakentamista useista eri näkökulmista. Päivän aloittaa englantilainen kirjailija, kouluttaja ja koomikko Viv Groskop, joka valottaa sitä, minkä tyyppisiä julkisia puhujia me haluamme kuulla nyt ja tulevaisuudessa. Ihanteet ovat tälläkin saralla muuttumassa, eivätkä kaikki vanhat mielikuvat puhujista ole enää ajankohtaisia.

Niin ikään Englannista saapuva tiedetoimittaja David Robson osoittaa puheessaan, kuinka älykkäätkin ihmiset ovat kovin erehtyväisiä. Hän antaa myös ohjeita, siitä kuinka tällaisen ”älykkyysloukku” voidaan välttää. Robsonin puheenvuoro tulee olemaan hyödyllinen niin yksilöille kuin organisaatioille, joissa huipputekijöistä koostuva unelmajoukkuekin voi mennä metsään.

Melko lailla kaikki suomalaiset tietävät Jessikka Aron ja hänen merkittävän journalistisen työnsä, jolla hän paljasti Venäjällä toimivan valtiojohtoisen trollaamisen. Aron kirja Putinin trollit on käännetty useille kielille. Retoriikan kesäkoulun puheenvuorossa Aro menee asian ytimeen ja avaa kuulijoille, miten informaatiosota toimii ja miten siinä selviydytään.

Kuinka rehellisiä ihmiset lopulta ovat, ja mitä merkitystä sillä on? Tätä on tutkinut Christian B. Miller, amerikkalainen filosofian professori ja maailmankuulu moraalipsykologian tutkija. Miller puhuu tuoreen kirjansa pohjalta, jonka on julkaissut Oxford University Press. Retoriikan kesäkoulun osallistujat saavat kuulla, kuinka me kaikki voimme kehittyä rehellisyyden hyveessä.

Pete Poskiparta on tunnettu ja menestynyt mentalisti, joka kykenee ajattelua vinksauttaviin suorituksiin yleisön edessä. Retoriikan kesäkoulussa hän puhuu ”arjen mentalismista”, eli kuinka tulkita muita ihmisiä, heidän ilmeitään ja eleitään. Miten ymmärtää ihmisten mikroilmeet? Kuinka suostutella neuvottelukumppania?

Retoriikan kesäkoulun pääpuhujana on tänä vuonna mediajohtaja Mark Thompson. Hän on työskennellyt englantilaisen Channel Four -kanavan johtajana, BBC:n pääjohtajana ja The New York Times Companyn toimitusjohtajana. Onpa Thompson ollut vielä retoriikan ja julkisen vaikuttamisen vierailijaprofessori Oxfordin yliopistossa. Retoriikan kesäkoulun puheenvuorossaan hän ammentaa pitkästä kokemuksestaan ja puhuu ajankohtaisesta aiheesta, disinformaatiosta.

Monipuolista tarjontaa, huippupuhujia ja sen lisäksi paljon hyviä kohtaamisia, kun johtajat, vaikuttajat ja viestijät kokoontuvat yhteen. Niistä on Retoriikan kesäkoulu tehty tänäkin vuonna.

Nähdään Verkatehtaalla, Retoriikan kesäkoulussa!