Kansalainen! Vaikuta päättäjään!

Sanonta “vain äänestämällä voi vaikuttaa”, ei pidä paikkaansa.  Päättäjiin voi vaikuttaa muutenkin ja helpoiten se käy ennen vaaleja.

Eduskuntavaalit lähestyvät ja nyt onkin mitä parhain aika saada päättäjät lupailemaan kuut taivaalta. Vaikka lupauksia ei välttämättä lunasteta vaalien jälkeen, kuntatasolla on mahdollista saada päättäjät oikeasti tekemään konkreettisia asioita kuntalaisen – eli potentiaalisen äänestäjän toiveesta.

Jos asuinalueellasi on jokin suhteellisen helposti korjattavissa oleva asia, johon ehdolla olevalla kunnallispoliitikolla on vaikutusvaltaa, pistä töpinäksi! Ryhdy lobbariksi!

Tässä lyhyt oppimäärä kansalaislobbarille vaikuttajaviestintään:

1. Jos haluat vaikuttaa päättäjään, vaikuta ensin äänestäjiin (joka päättäjäkin on).
  2. Jos haluat saada aikaan toimintaa, herätä tunteita. Ilman tunnetta ei synny toimintaa.
  3. Jos haluat herättää tunteita, kerro tarina.

Kerää siis asiasi taakse mahdollisimman iso porukka, luokaa yhdessä vaikuttava tarina ja kertokaa se kaikille. Ottakaa sitten yhteyttä kaikkiin ehdolla oleviin kuntapäättäjiin: kuka aikoo tehdä tälle asialle jotain?
Ja kas, kohta ehdokkaat kilvoittelevat siitä, kuka saa ottaa vastaan julkiset kiitokset ripeästä toimeen tarttumisesta.

Nappaa tästä talteen konkreettinen to do -listaus:

1. Muodosta ydinsanoma. Esimerkiksi: Päiväkodin lähimetsä on pelastettava.
  2. Hanki joukkovoimaa: pyydä saman mielisiä mukaan ajamaan asiaa.
  3. Kerätkää joukolla mahdollisimman paljon uskottavia argumentteja ja faktoja asian puolelle: taustatietoja, tilastoja, tutkimusta, valokuvia.
  4. Koostakaa materiaalista kansalaisvetoomus ja jakakaa sitä ahkerasti sosiaalisen median ryhmissä.
  5. Ottakaa yhteys paikallismediaan ja tarjotkaa human interest -tarina: lobbarien keskuudesta joku vapaaehtoinen perhe lapsineen ja päiväkodin henkilökunnan jäsen haastateltavaksi.
  6. Ottakaa yhteyttä ehdolla oleviin kuntapäättäjiin ja kysykää: aiotteko ryhtyä toimenpiteisiin.
  7. Ottakaa mukava asento nojatuolissa ja seuratkaa mitä tuleman pitää.
  8. Käy äänestämässä.