Kirjoita kolumni kuin se olisi tiedustelutuote

Tiedustelu tekee tiedustelutuotteita, joita käytetään päätöksentekoon. Vaikka prosessi ei olekaan aina lineaarinen, termi kuvaa hyvin ammattilaisten työn valmistumista. Laadukkaan tiedustelutuotteen kriteerit sopivat myös laadukkaan kolumnin kirjoittamiseen.

Aloitin syksyllä tiedustelun opinnot Jyväskylän yliopistossa. Heti opintojen alussa meille kerrottiin, mitä tiedustelu tekee (tiedustelutuotteita) ja mihin niitä käytetään (päätöksentekoon).

Osa luennoijista suhtautui itsekin hieman humoristisesti tiedustelutuote-termiin. Eihän tiedustelu ole mikään lineaarinen liukuhihnaprosessi, jonka lopputuloksena on valmis tiedustelutuote. Todellisuudessa prosessi etenee joskus hyvinkin epälineaarisesti, ja vähän väliä tulee takapakkia ja yllätyksiä.

Itse kuitenkin pidin termistä. Tietyllä tapaa tiedustelun prosessit raksuttavat koneen lailla eteenpäin. Tiedustelutuote sanana kuvaa varsin hyvin sitä, että tehokas linjasto on puksuttanut ja ammattilaiset ovat saaneet työnsä valmiiksi.

Merkitsin luennoilta muistiin laadukkaan tiedustelutuotteen viisi kriteeriä – ja itse asiassa ne kaikki sopivat myös laadukkaan kolumnin kirjoittamiseen.

1. Laadukas tiedustelutuote auttaa päätöksenteossa

Tiedustelutuote on jalostettua tietoa, jonka pohjalta päätöksentekijä voi muodostaa mielipiteensä ja ratkaisunsa. Tiedustelun tehtävänä ei tietenkään ole tehdä päätöstä loppukäyttäjän puolesta eikä syöttää hänelle esikypsytettyä päätöstä. Sen sijaan tiedustelun pitää tarjota niin näkemyksellistä tietoa, että sen varassa joku muu voi tehdä ratkaisuja.

Sama juttu hyvässä kolumnissa. Hyvä kolumni antaa pohdittavaa ja näkemyksiä, ja lukija voi itse päättää, ollako samaa vai eri mieltä. Mitä paremmat perustelut ja punnitummat lähtökohdat kolumnilla on, sitä paremmin se aktivoi lukijaa, päätöksentekijää.

1. Laadukas tiedustelutuote perustuu moneen lähteeseen ja verifiointiin

Jos ihminen kuulee jostain huhun tai löytää jostain datanmurusen, se ei vielä ole tiedustelutietoa. Kyseinen juoru tai tiedonsirpale on vasta yksi datapiste, joka pitää varmistaa ja jota pitää peilata muualta saatuun tietoon.

Tiedustelutuote ei voi perustua mihinkään yksittäiseen varmistamattomaan tietoon, vaan tarvitaan useita lähteitä ja näkemyksiä, jotta kokonaiskuvasta tulee kattava.

Sama juttu hyvässä kolumnissa. Kolumnisti ei voi lukea vain yhtä lehtijuttua ja kirjoittaa sen perusteella mielipidettään. Tietoa pitää vertailla, ja hyvä kolumnisti kaivaa esiin useita näkökulmia. Yksittäinen lehtijuttu voi nimittäin ohittaa jotakin, joka taas on mainittu muualla.

1. Laadukas tiedustelutuote ei ole pelkkää tiedon etsintää ja jakelua

Tietoa voi jakaa kuka tahansa. Riittää kun löytää kivan videon tai kuohuttavan tekstin ja pistää sen somessa eteenpäin. Tai kopioi kasan nasevia sitaatteja ja tekee niistä diaesityksen.

Tiedustelutuote ei kuitenkaan ole muualta kopioitua tietoa. Tiedustelija ei saa olla mekaaninen jakelukone, vaan hän on tiedon jalostaja ja rikastaja. Ammattitaito on tietolähteiden vertailussa ja analyysissä, ei Facebookin jakopainikkeen klikkaamisessa.

Sama juttu hyvässä kolumnissa. Hyvä kolumni ei ole valmiiden mielipiteiden kopiointia, vaan kirjoittajan pitää kerätä tietoa eri lähteistä ja rikastaa niitä omalla näkemyksellään. Lukijalla pitää olla syy lukea juuri tämä kolumni.

1. Laadukas tiedustelutuote on selkeä ja ymmärrettävä – muttei välttämättä kiva

Olen viime aikoina kahlannut läpi kirjoja Venäjän historiasta. Vuosikymmenestä toiseen siellä törmätään samaan absurdiin tilanteeseen: itsevaltias hallitsija johtaa niin julmalla tavalla, ettei kukaan uskalla sanoa hänelle poikkipuolista sanaa. Niinpä tiedustelutietokin väritetään ja valehdellaan, jotta isä Aurinkoinen ei suuttuisi. Lopputuloksena on hallitsijan tuho – ja tilalle nousee aina uusi isä Aurinkoinen.

Tiedustelutuotteen tehtävänä ei ole miellyttää lukijaansa. Tiedustelutuotteen pitää olla selkeä, ymmärrettävä ja helposti hahmotettavissa, mutta sitä ei voi laatia tilaajan egon hivelemiseksi.

Sama juttu hyvässä kolumnissa. Taitava kolumnisti tunnistaa ajassamme jotain oleellista, jonka hän kiteyttää havainnoksi. Tämä ei aina ole miellyttävää eikä mukavaa, mutta ei sen tarvitsekaan. Hyvä kolumnisti on pikemminkin unilukkari kuin nukkumatti.

1. Laadukkaassa tiedustelutuotteessa on tarpeeksi laaja spektri

Hyvä tiedustelu katsoo tilannetta aina jostain isommasta perspektiivistä. Perspektiivi voi olla esimerkiksi ajallinen: miten asiat ovat muuttuneet tietyssä paikassa, prosessissa tai ihmisjoukossa? Onko jotain tullut lisää verrattuna viime vuoteen, onko jokin kasvutahti kiihtynyt tai ilmiö supistunut? Perspektiivi voi olla myös yhteiskunnallinen: miten jokin ilmiö vaikuttaa yhteiskunnan eri osa-alueisiin tai miten se vaikuttaa kansainvälisiin suhteisiin?

Jos tiedustelutuotteen skooppi on liian suppea, se ei tuota tarvittavaa tietoa. Toki yksittäinen detaljitieto voi olla paikkansapitävää, mutta se ei auta päättäjää eteenpäin isoissa linjoissa.

Sama juttu hyvässä kolumnissa. Hyvä kolumni ei ole pelkkä kirjoittajansa omakohtainen tilitys maanantaiaamusta. Kolumni voi toki alkaa arjen tilanteesta, mutta sen pitää kyetä tarjoamaan jotain isompaa, jotain merkityksellisempää. Muuten kyseessä ei ole kolumni, vaan vain päiväkirjan sivu tai somevaikuttajan outfit of the day -tilitys.

ILMOITTAUDU RETORIIKAN KESÄKOULUUN

Katleena Kortesuo

Olen Retoriikan kesäkoulun apulaisrehtori, joka kykenee korvaamaan unohtamansa spiikit varsin sulavasti ja lähes huomaamattomasti. Ammatikseni koulutan kriisiviestintää, pidän puheenvuoroja ja rustaan tietokirjoja. Muuna aikana olen partiolainen, viikinkimiekkailija, pakohuoneaddikti ja keskiaikaharrastaja. Oma blogini on osoitteessa www.eioototta.fi.