Hei eduskuntavaaliehdokas, mikä numero olet?

Torstaina 14.3. julkistetaan eduskuntavaalien ehdokkaiden äänestysnumerot. Ykköstä ei ole jaossa kenellekään, koska sen katsotaan antavan suhteetonta etua kampanjointiin.

Ehkä ykkösen pelko on kuitenkin turha. Melko harva ehdokas käyttää numeroiden lisämerkityksiä kampanjoinnissaan, koska ehdokkaat päättävät sloganinsa, kuvansa ja vaaliteemansa jo kuukausia ennen äänestysnumeroiden paljastumista.

Niinpä innostuin numerokampanjoinnin mahdollisuudesta. Mitä jos ehdokkaat aloittaisivat vaalihuumansa vasta sitten, kun numerot ovat tiedossa? Miten se muuttaisi vaalikampanjointia?

Kimmokkeena ajatusleikilleni toimi vuoden 2012 presidentivaaleissa nähty Pekka Haaviston varjokampanjan slogan “kakkonen on ykkönen”. Sanonta näkyi Haaviston kannattajan ja Fingerporin isän Pertti Jarlan sarjakuvastripeissä, jotka tunnetaan monimerkityksisistä sanaleikeistään. Lause ei ollut Haaviston virallinen vaalislogan – ehkä ymmärrettävistä syistä – mutta Fingerpori-fanien mieleen se jäi lopullisesti.

Millaisia muita mahdollisuuksia olisi leikitellä numeroilla? Julkaisen nyt viisi parasta ehdokasnumeroa, joilla saat voiton kotiin.

Pisteitä 6/5. Tuliko vaalinumeroksi 6? Sehän on ylivertainen suoritus, jossa normaali pisteasteikko 1–5 ei enää riitä. Kuutospoliitikko ylittää kaikki mittarit ja pistää aina hieman enemmän peliin kuin mitä pyydettiin. Varo kuitenkin sekaantumista muihin brändeihin: pahimmat kilpailijasi ovat joulukuusi ja muovikuusi. (Kuuma vaalivinkki Touko Aallolle: vuoden paras slogan olisi ehdottomasti “Touko-kuusi on aina aurinkoinen”.)

Napakymppi! Miksi ihmeessä äänestysnumeroa 10 ei ole kielletty? Sehän on meidän yhteiskunnassamme täydellisyyden osoitus ja täysosuman symboli. Kymmenen pisteen suoritus! Äänestysnumerolla 10 voittosi on taattu. Voit jakaa äänestäjille papukaijamerkkejä ja tikkatauluja. Ole kuitenkin tarkkana, ettei sinua sekoiteta parinetsimisohjelma Napakymppiin. – Ja onhan sekin iso riski, että Paavo Väyrysen seuraavasta puolueesta seuraavan nimi voi olla Kymmenen tähden liike.

Viidenkympin villitys virkistää. Jos numerosi on 50, pääset viestimään villejä ideoita ja ikuista nuoruutta. Suosittelen esiintymään vaalijulisteessa bootsit jalassa, aurinkolasit päässä ja prätkä jalkojen välissä. Ethän unohda taaksepäin kammattua ylikasvanutta tukkaa ja siinä kimmeltäviä vaaleita raitoja. Tässä kampanjassa oikealla iälläsi ei ole väliä, sillä ikuista nuoruutta voi mainostaa minkä ikäinen tahansa. Muista käyttää vaaliväittelyissä ilmaisuja LOL, OMG ja SWAG.

Intohimoisemman politiikan puolesta! Joku onnekas saa näissäkin vaaleissa numerokseen 69:n. Oi mitä vertauskuvia tämä numero tarjoaakaan. Sloganiksi voi ottaa sellaisia teesejä kuin “osaan katsoa asioita monelta kannalta” sekä “sitoutunutta päätöksentekoa”. Se on selvää, että äänestysnumeroa 69 ylpeästi kantavan ehdokkaan on syytä puhua kampanjassaan myös seksuaalikasvatuksen tärkeydestä sekä seksuaalisuuden myönteisistä ilmaisutavoista.

Sata lasissa! Se onnekas, joka sattuu saamaan numeron 100, pääsee tietenkin hehkuttamaan energisyyttään ja tahdonvoimaansa. Tähän ei kuitenkaan kannata yhdistää viinilasikuvastoa tai skumppamaljan kohotuksia, sillä ne saavat äänestäjän epäilemään ehdokkaan päätöksentekokykyä ja promilletasoa.

Näiden upeiden iskulauseiden jälkeen jään odottamaan asetusta, jossa kielletään myös numerot 6, 10, 50, 69 ja 100. Lisäksi Touko Aalto lähettää minulle varmasti kukkakimpun kiitokseksi henkilökohtaisesti personoidusta kampanjaideasta.

Tutustu Retoriikan kesäkoulun puhujiin

Katleena Kortesuo

Olen Retoriikan kesäkoulun apulaisrehtori, joka kykenee korvaamaan unohtamansa spiikit varsin sulavasti ja lähes huomaamattomasti. Ammatikseni koulutan kriisiviestintää, pidän puheenvuoroja ja rustaan tietokirjoja. Muuna aikana olen partiolainen, viikinkimiekkailija, pakohuoneaddikti ja keskiaikaharrastaja. Oma blogini on osoitteessa www.eioototta.fi.

4 kommenttia

1. Spinal Tap hengessä 11 toimii myös hyvin. (vähän sama idea kuin 6/5, mutta itse asiassa paljon aiemmin keksitty) “muitten vahvistimien äänenvoimakkuus menee kymmeneen, tämä menee yhteentoista”

2. Samaten numero 60 on oikein hyvä, siitä saa väännettyä vaikka mitä kuus-nolla -aiheisia juttuja 😉 nimim. “kokemusta on”

1. Erinomainen lisävinkki! Mun täytyy kohta kirjoittaa jatkopostaus.