Kun ei ole aikaa valmistella: Kolme reseptiä pikapuheeseen

Puhumaan päätyy välillä yllättävissäkin tilanteissa. Tällaisia tilanteita varten on hyvä olla valmiita ajatusmalleja puheen luomiseen. Tässä kolme vaihtoehtoa.

Joskus pääsee puhumaan ilman ennakkovaroitusta.

Kokouksessa kiertää rinki ”Jokainen kertoo”. Seminaarin vetäjä kysyy yleisökommentin juuri sinulta. Tapahtumassa pyydetään videohaastatteluun tai telkkariin.

Reagoimme näihin yllätyksiin monilla eri tavoilla.

Minulle käy pahimmassa tapauksessa niin, että pää lyö tyhjää. Kuin olisin unohtanut suomen kielen sanat! Ihan tyhjää. Tai sitten mieli on kuin lottopallo, josta pulpahtelee juttua etukäteen tuntemattomassa järjestyksessä, kuin joku muu puhuisi suullani.

Tunnen myös niitä, jotka puhuvat paljon. Siis aivan liikaa samaan hengenvetoon. He ovat niitä, joiden kohdalla pitää miettiä, onko aikaa kysyä kuulumisia vai pitääkö tänään lounastaukoa.

Sekä vuolas puhuja että kaltaiseni ujostelija hyötyy pikapuheen sapluunoista.

Esittelen kolme helposti muistettavaa reseptiä, joista on ollut itselleni paljon hyötyä yllättävissä puhetilanteissa.

What, so what, now what

Tekisi mieli kirjoittaa kauniilla suomella, mutta englanniksi tämä vaan jää paremmin mieleen.

Vastaa pikapuheessasi kolmeen kysymykseen:

What: Mistä on kyse?
So what: Miksi se on tärkeää?
Now what: Mitä haluat, että kuulijat tekevät tai mitä asiassa seuraavaksi tapahtuu?

Toistuva esimerkki kotoa:

What: Täällä on karmea sotku.
So what: Meille on tulossa vieraita.
Now what: Nyt jokainen siivoaa 15 minuuttia.

Malli sopii myös kokouksen yhteenvedoksi:

What: Olemme huomanneet, että tiimien työnjaossa on ongelmaa.
So what: Teemme osin päällekkäistä työtä, ja tärkeitä hommia jää joskus hoitamatta.
Now what: Sovittiin, että molemmat tiimit listaavat ensin kaikki työtehtävänsä, ja esimiehet selkeyttävät työnjakoa seuraavaan kokoukseen mennessä.

What, So what, Now what.

As simple as that.

Ongelma – Ratkaisu – Hyödyt

Tämä on perinteinen myyntipuheen rakenne, mutta se sopii moneen.

Ongelma – Ratkaisu – Hyödyt

Ongelma. Kun kuvailet ongelmaa, niin varmista, että se on muidenkin mielestä ongelma.
”Oletko huomannut, että jotkut käyttävät oletusselaimena vielä Internet Exploreria? IE-selainta ei missään tapauksessa kannattaisi käyttää – edes sen tekijät eivät suosittele sitä.”

Ratkaisu. Pikapikapuheessa kerrot vain ratkaisun. Jos olet ovela ja on hetki aikaa, esitä ensin muutama mukaratkaisu, vaihtoehdot a, b ja c, joista oma on paras.
On olemassa turvallisia selaimia, ja niiden asentamiseen löytyy intrasta ohjeet. Tehokkainta olisi kuitenkin poistaa selain kaikilta koneilta keskitetysti.”

Hyödyt. Listaa hyödyt, vaikkapa kolme. Voit myös heittää loppuun TV-shopista tutun ”Eikä tässä vielä kaikki”. (En suosittele noita sanoja, mutta siis jokin odottamaton etu.)
Tekemällä työn keskitetysti säästämme aikaa, rahaa ja päänvaivaa. Samalla saamme tarkistettua kaikkien koneiden virustorjunnan.”

Kerro se virkkeellä, tarinana ja loogisesti perustellen

Tämä ei ole yhtä simppeli, mutta monessa tilanteessa kätevä – vaikkapa työhaastattelussa, kun kuvailet vahvuuksiasi.

Kerro asia

• virkkeellä
  • tarinana
  • loogisesti tai teoreettisesti perustellen

Kerro se virkkeellä
Tee terassista tai parvekkeesta ampiaisille epähoukutteleva askartelemalla sinne valepesä.

Kerro se tarinana. Voi olla myös esimerkki tai hyvä vertaus.
Ampiaiset rakensivat joka kesä pesänsä meidän parvekkeelle. Viime keväänä laitoin parvekkeelle kahvinsuodattimesta ja paperitolloista tehdyn valepesän, eikä ampiaisia ole sen jälkeen parvekkeella pörrännyt.

Kerro asia loogisesti tai teorian kautta.
Niksin teho perustuu siihen, etteivät ampiaiset rakenna pesää kovin lähelle olemassa olevaa pesää. Ne tarvitsevat tilaa ja ruokaa, joten ampiaiset valitsevat pesän paikan huolella.

Näet ihmisten reaktioista, mikä selitys heille avautuu. Erilaiset tavat kertoa sama asia varmistaa, että erilaiset kuulijat ymmärtävät ne. Saat samalla vaihtelua puheeseesi.

Pieni rönsyily ei haittaa

Pieni rönsyily ei haittaa ketään, mutta asia menee paremmin perille, jos puheenvuorossa on jonkinlainen rakenne.

Kirjoita vaikka nopeasti pääasiat paperinkulmaan.

Tiukassa, mutta paperittomassa paikassa voi tukisanat kirjoittaa yhden käden sormiin: alku, kolme pointtia, loppu. Jos siis löydät kynän.

Toivottavasti jokin näistä resepteistä muistuu mieleesi, kun seuraavan kerran pääset yllättävään puhetilanteeseen.