Asiantuntija, muista nämä asiat tv-haastattelussa

Televisiossa esiintymisen ylivoimaisesti tärkein prinsiippi on: ole luonnollinen. Se pätee aina ja jokaisessa tilanteessa. Siitä yleensä seuraa muitakin hyviä asioita, kuten hyväntuulisuutta ja huumoria.

Luonnollisuuden ohella kannattaa pitää mielessä myös seuraavat neljä täsmäohjetta.

1. Et voi olla liian yksinkertainen

Televisiossa puhuminen eroaa esimerkiksi luennosta siten, että et tarkalleen tiedä, kenelle esiinnyt. Ruudun ääreen on saattanut valikoitua kuka tahansa. Siitä seuraa sikäli epäkiitollinen tilanne, ettei keskimääräisen katsojan tietotaso eikä myöskään kiinnostuneisuus ole kovin korkea.

Siksi et voi koskaan olla liian yksinkertainen. Jos sinusta itsestäsi vastauksen jälkeen tuntuu, että “Tulinpa sanoneeksi käsittämättömän itsestään selvyyden, tuonhan nyt tietää jokainen!”, niin vastaus on aika varmasti ollut täydellinen.

2. Älä sano, kerro

Tämä ei liity siihen, mitä sanot, vaan miten sanot. Saman asian voi sanoa tai kertoa. Kuvitellaanpa, että katsojien tietoon tulisi saattaa, että ulkona on myrsky.

Asian voi sanoa: “Tuulen nopeus on 34 metriä sekunnissa.”

Toinen vaihtoehto on kertoa sama: “Ulkona tulee aivan älyttömästi, kuin ajaisi autolla kahdeksaakymppiä ja työntäisi pään ulos. Hattu lentää varmasti!”

3. Jännittää – loistavaa!

Ajattele jalkapallon MM-kisojen loppuottelua. On rangaistuslaukauskilpailu, ja olet vetovuorossa. Jos teet maalin, joukkueenne voittaa. Stadionilla on 100 000 katsojaa, television ääressä 100 miljoonaa. Olet pallon takana. Yleisö mylvii, mutta vaikenee nyt. Tuomari puhaltaa pilliin ja suoraan sanottuna sinua jännittää niin perkeleesti, että silmissä sumenee.

Psykologien ohje urheilijoille kuuluu: “Tämä on se hetki, jota varten olet harjoitellut koko elämäsi. Sinä olet HALUNNUT päästä tähän tilanteeseen. Nauti, kun se nyt on. Kohta sitä ei enää ole.”

Suosittelen samaa televisioon.

4. Älä yritä sanoa liikaa

Katsojien vastaanottokyky on rajallinen. On parempi sanoa vähän ja ymmärrettävästi kuin paljon ja epäselvästi. Valitse siis kaksi tai kolme keskeistä asiaa, jotka haluat sanoa. Tee se yksinkertaisesti, johdonmukaisesti ja selkeästi. Sanoinko jo, että yksinkertaisesti? Amerikkalaiset sanovat “KISS” – Keep it simple stupid. Sitä todella kannattaa hokea.

Noudatan nyt itse viimeisintä ohjettani ja toivotan hyviä TV-haastatteluja. Lopuksi muistutan, että mitä tahansa sanotkin, se on todennäköisesti oikein. Sinä olet asiantuntija, ei katsoja.

1 kommentti

1. Kiitos, jaksoin ansiostasi katsella YouTube- videon ,jossa keskustelit Tuomas Peltomäen kanssa Hesarin ja Ylen vasemmalle kallistumisesta. Onneksi olet olemassa , mutta Peltomäen ansiosta ymmärrän nyt miksi olen halunnut peruuttaa Hesarin tilauksen ja miksi katson yleensä vain ulkomaisia TV-ohjelmia .
    Maija Mustajärvi