Kohta karisman salat paljastuvat!

Tuntuu uskomattomalta, että pitkä odotus on takana ja se on täällä taas! Nimittäin Retoriikan kesäkoulu, syksyn vaikuttavin tapahtuma. Koronakurimus piti huolen siitä, että tapahtumaa siirrettiin kesästä 2020 kesään 2021 ja siitä vielä marraskuulle. Mutta nyt on kesäinen tuulahdus tulossa räntäkauden keskelle – mahtavaa!

Keskiviikkona ja torstaina Vanajanlinnassa pidetään Suomessa ainutlaatuiset workshopit, kun Barack Obaman ulko- ja turvallisuuspoliittisten puheiden kirjoittaja Terry Szuplat opettaa kädestä pitäen, kuinka puheita kirjoitettiin Obaman Valkoisessa talossa.

Perjantaina luvassa on kauan odotettu seminaari Hämeenlinnan Verkatehtaalla otsikolla Johtajuus ja karisma. Luvassa on niin älyämme kuin tunnesektoria kutittelevia elämyksiä, kun aiheen huippuasiantuntijat tarjoavat parastaan.

Mitä on karisma? Onko se johtajalta vaadittava ominaisuus? Kuinka sitä voisi saada? Kuka tahansa johtajana toiminut tai johtajan toimintaa seurannut ymmärtää välittömästi, kuinka olennaisista kysymyksistä on kyse. Johtajuus on viestintää, johtajuus on ihmissuhdetaitoja. Karisma menee vaikuttavan johtajuuden ytimeen. Tähän Retoriikan kesäkoulussa annetaan parhaat neuvot ja työvälineet.

Heti perjantaiaamun alkuun saamme kuulla vaikuttamistutkijaa. Angela Ahola on ruotsinsuomalainen psykologian tohtori, kriminologi, suosittu luennoitsija ja kirjailija. Häneltä on suomeksi käännetty kirja Taito tehdä hyvä vaikutus. Ahola avaa puheenvuorossaan vaikuttamisen psykologiaa.

Karismaa vaaditaan monenlaisilta esiintyjiltä, urheilijoiltakin. Suomen cheerleading-maajoukkueen kolme maailmanmestaruutta eivät ole tulleet sattumalta. Päivän toinen puhuja, cheerleading-maajoukkueen valmentaja Maria Wahlroos, tietää kuinka joukkueen saa antamaan itsestään parasta. Hän kertoo, mitä cheerleading opettaa meille esiintymisestä ja karismasta.

Elaine Eksvärd on Ruotsin tunnetuin retoriikkakonsultti. Hän on tuttu kasvo niin televisio-ohjelmien kommentaattorina kuin konferenssien pääpuhujana. Eksvärd tietää, kuinka johtajista tulee vakuuttavampia ja vaikuttavampia ja nyt hän jakaa keinonsa Retoriikan kesäkoulun osallistujille.

Jos maailman tutkijoista pitäisi nimetä karismaprofessori, tämä titteli kuuluisi todennäköisesti John Antonakisille. Antonakis on organisaatiokäyttäytymisen professori Lausannen yliopistossa ja hän on tutkinut syvällisesti karismaattista johtajuutta. Puheenvuorossaan hän kertoo, mitä karisma on ja voiko sitä oppia.

Yksi ammattikunta, jolle karisma on välttämätön ominaisuus, on näyttelijät. Retoriikan kesäkoulussa tapaamme karismaattiset näyttelijät Hannele Laurin ja Miikka J. Anttilan. Heidän keskustelunsa avaa lavakarisman saloja ja kertoo, minkälaisia keinoja ammattiesiintyjät käyttävät.

Päivä huipentuu Barack Obaman puheenkirjoittajan Terry Szuplatin puheenvuoroon. Miten puheita kirjoitettiin karismastaan tunnetulle presidentille? Miten tästä nousevat opetukset auttavat kaikkia esiintyjiä ja puhujia saamaan puheenvuoroihinsa lisää vaikuttavuutta?

Retoriikan kesäkouluun on tänä(kin) vuonna valittu kokoelma puhujia, jotka voivat valottaa tapahtuman aihetta monesta eri perspektiivistä. Saamme kuulla huippupuheenvuoroja ja mutta luvassa on myös hedelmällisiä kohtaamisia ja kesäistä tunnelmaa. Eikä pidä unohtaa, että luvassa on torstaina etkot ja perjantaina jatkot.

Nähdään Kesäkoulussa!