Valitse viestisi lentokorkeus oikein

Jotta sanomasi ottaa tuulta alleen, on lentokorkeuden oltava oikea. Muuten matkustajilta menevät vähintään korvat lukkoon. Vältä tunkemasta esitystäsi niin täyteen hankalia yksityiskohtia, etteivät kuulijasi kykene omaksumaan sen sisältöä.

Sinä olet kuin pilotti, alasi asiantuntija. Sinä tiedät ja osaat jotain sellaista, jota muutkin haluavat omaksua. Jollet ole opiskellut pilotiksi, olet ainakin saattanut altistua ammattilaisen ohjaukselle jossakin harrastuksessa.

Ole kuin opettaja

Hyvä opettaja kertoo selkeästi, mitä tulee tehdä ja miksi se on tärkeää. Sitten kokeillaan tuota opetettua otetta. Ja taas uudelleen. Sulatellaan, kysytään jotain, kokeillaan vielä. Ensi kerralla siirrytään seuraavaan oppivaiheeseen.

Opettaja ei yritä opettaa oppilailleen tennissyöttöä vartissa. Se ei tietenkään onnistu, ja mikä vielä tärkeämpää: liikaa omaksuttavaa tietoa kerralla sammuttaa innostuksen. Paras opettaja ohjaa niin hitaasti, että oppilaat saavat nauttia onnistumisen kokemuksista jokaisella kerralla ja ovat jatkuvasti nälkäisiä oppimaan lisää.

Kun pidämme esityksiä yleisölle, he ovat oppilaan asemassa. He tulevat kuulemaan meitä parhaimmillaan siksi, että ovat halukkaita kehittymään ja kiinnostuneita, innostuneita aiheesta. Joskus he tulevat vain ”viran puolesta”. Jos aikaa on vaikkapa kolme varttia, paras esittäjä onnistuu tuon ajan kuluessa juurruttamaan jonkin uuden näkökulman teemaan niin, että yleisö muistaa sen seuraavalla viikollakin ja on innostunut omaksumaan myöhemmin lisää.

Älä lukitse kuulijoidesi korvia

Huono esittäjä puolestaan tunkee esityksensä niin täyteen asiaa, että hänen perehtyneisyytensä ei varmasti jää arvailujen varaan. Hyvää tarkoittaen hän haluaa antaa yleisölle koko rahan edestä. Hän ampaisee käsitteistössään ylätasolle, mutta hänelle itsestään selvät alan termit ovat liian abstrakteja yleisölle. Toimitusjohtaja saattaa puhua henkilöstötilaisuudessa markkinoiden lainalaisuuksista, ROI:sta ja HR-resursoinneista. Yksikin epäselvä termi, ja kuulijan kyky omaksua pysähtyy. Numerotkin ovat kiinnostavia ja selkeitä vain sille, joka kohtaa juuri esitettyjä numeroita arjessaan. Muille ne ovat kuin tennismailan jännitysten erilaisista kilomääristä puhuminen lajia vasta aloittelevalle.

Kun esitysaika lähestyy loppua, huonolla esittäjällä on vielä reilusti kalvoja läpikäymättä. Niinpä hän puhuu nopeasti ja tykittää loppuja kalvoista kiihdytysvaihteella, kunnes puheenjohtaja keskeyttää kohteliaasti: ”Meillä on aikaa nyt vain yhdelle kysymykselle.” Käsiä ei nouse. Yleisö ei odota mahdollisuutta omaksua lisää.

Uskalla yksinkertaistaa

Parhaat bisneskirjat ovat hyvin yksinkertaisia. Perusidea selviää jo nimestä ja takakannesta vilkaisemalla, itse kirjan teksti avaa tuon idean merkitystä ja toimivuutta käytännössä lukuisin esimerkein ja tarinoin. Parin tunnin lukemisen jälkeen lukija osaa kiteyttää lukemansa helposti, ja hän on innostunut kertomaan tästä kollegalleen seuraavana päivänä.

Yksinkertaistaminen edellyttää rohkeutta, uskallusta luottaa siihen, että innostunut yleisö on paljon onnistuneempi suoritus kuin liian paljosta tärkeästä tiedosta pökertynyt. Kukaan ei tänä päivänä tarvitse täytettä vajaakäytöllä pyörivään mieleensä. Meidän on haluttava raivata tilaa kiinnostuksen kohteille. Yksinkertaistaminen on vaikeaa ja niin arvokasta, että sitä kannattaa treenata aktiivisesti. Selkeytä, kiteytä, anna yleisön oivaltaa ja uskalla jättää heidät nälkäisiksi.