Tehokkain keino herättää kiinnostusta ja rakentaa luottamusta

Mykkäelokuvien aikana ihmiset rakastuivat Charlie Chapliniin. He katsoivat haltioituneena huumori-, jännitys- ja rakkauselokuvia, joissa ei puhuttu mitään. Nykyaikanakin suurimmat rahat taitavat liikkua niillä viihteen alueilla, joissa sanoja ei tarvita: aikuisviihteessä ja pelaamisessa.

Mitä vaikuttajan tulee siis tässä maailmantilassa kertoa, jotta hän saa asiakkaat tai työntekijät kiinnostumaan, luottamaan ja sitoutumaan?

Ei mitään.

Kaikkein tärkein tekijä vaikuttamisessa on nimittäin se, mitä ei sanota ääneen.

Asiakkaat osaavat pyytää ääneen alempaa hintaa, työntekijät lisää palkkaa. Samalla on tutkittu, että tyytyväinen asiakas maksaa mieluusti muita enemmän, ja palkan kyky sitouttaa työpaikkaan on vain hetkellinen. Kun ihmiseltä puuttuu jotakin tärkeää tunnetasolla, hän kompensoi tunnetyhjiötä tilapäisesti rahalla. Stressaavan vuoden jälkeen uraihminen yrittää kompensoida tilannetta tuhlaamalla rahaa, vaikka oikeastaan on kaivannut koko vuoden levollisuutta ja spontaania elämäniloa arkeen. Ostettu helpotus haihtuu hetkessä.

Puheen vaikuttavuus syntyy lähestulkoon täysin tunnetasolla – järki ei nimittäin vaikutu, vaan vaikuttuminen on tunnekokemus. Kyse ei siis ole kovinkaan paljon siitä, mitä sanot, vaan miten kohtaat.

Hyvät uutiset tulevat tässä: maailmassa on rajaton määrä tunnevoimaa. Sitä syntyy luonnossa ja ihmiskehossa luonnostaan. Tunnevoiman sävyjä ja logiikkaa voi oppia ymmärtämään. Se kannattaa, sillä tunnevoima on kymmenen kertaa tehokkaampaa kuin huolella valitut järkiargumentit.

Olen tutkinut asiakas- ja työntekijäkokemuksia eri aloilla yli 20 vuotta. Useammalla kuin yhdeksällä kymmenestä asiakkaasta vapaata kasvupotentiaalia on löytynyt juuri tunnekokemuksesta. Sitä on otettavissa haltuun helposti ja jopa aivan ilmaiseksi kuuntelemalla, havainnoimalla ja kehittämällä kohtaamisten sävyjä.

Jossakin tilanteessa tai toimialalla eniten kaivattu tunnevoima on dynaamisen energistä, toisaalla kaivataan spontaanimpaa, leikkisääkin tunnelmaa, jossain taas rauhallisempaa, lämminhenkisen läheistä tunnetta.

Tunnevoiman käyttöönotto alkaa yksinkertaisesti virittäytymisestä kohtaamisiin tunnetutka edellä. Millaisia tunneskaalan sävyjä aistin ihmisten asennoista, kasvojen ilmeistä, katseista, äänensävyistä? Kun virittäydyt kuulijoiden tunnelmaan, kehosi viisaus pääsee käyttöön, ja välillenne syntyy automaattisesti parempi kontakti.

Millaista tunnetta sinun tapasi esiintyä välittää? Haasta itsesi harjoittelemaan esiintymistä puhumalla siansaksaa! Tärkein anti syntyy ilman sanoja. Vaikka olisit valinnut sanasi huolella, mutta tunnetason yhteys puuttuu, olet pelkkä koliseva kattila.

Mitäpä jos seuraavan vaikuttamistilaisuuden tullen käyttäisit suurimman osan valmistautumisajastasi tunnetekijöihin, ja paljon vähemmän sanoihin?

Tunnekokemus on kuin sytyttimen kipinä, sanat ovat nestemäistä kaasua. Kipinän avulla syntyy liekki, vaikka nestettä olisi vain hitunen.

Kun välittää, se välittyy.

ILMOITTAUDU RETORIIKAN KESÄKOULUUN

Kommentoi Ohjeet

Tässä blogissa saa kommentoida omalla nimellä. Kommentoijilta vaaditaan sähköpostiosoite.