Blogi

Voiko tarinan käyttäminen kostautua?

John Yorke kertoo, voiko tarinan käyttäminen viestinnässä kostautua. Kaksi viime vuosien suurta vaalikampanjaa - Hillary Clinton ja Britannian EU-myönteiset - eivät kuitenkaan hävinneet tarinansa, vaan sen puutteen takia.

Kuinka tarinoita käytetään yritysmaailmassa?

John Yorke kertoo, miten tarinoita käytetään yritysmaailmassa ja miksi tarinoiden kannattaa perustua tositapahtumiin. Tarina on tavattoman tehokas työkalu. Niinpä tarinoiden käyttö yritysmaailmassa ja mainonnassa onkin yleistynyt viime aikoina valtavasti.

Mikä on tarina?

John Yorke on vastuussa suuremmasta määrästä brittiläistä tv-draamaa kuin kukaan muu yksittäinen ihminen. Nyt hän kertoo, mikä on tarina ja millainen rakenne on tarinalle ihanteellinen.

Muutos – mutta mihin suuntaan?

Ihmisillä on melkein aina tavalla tai toisella vääristynyt suhde uudistuksiin. Pitää kuitenkin kysyä, mitä muutoksella tai uudistuksella tarkoitetaan. Avoimen muutosviestinnän riski kannattaa joskus ottaa.

Onko kehonkielellä todella merkitystä?

Minkälainen merkitys kehonkielellä todella on esiintyjälle? Englantilainen kehonkielen kouluttaja Richard Newman kertoo valaisevia esimerkkejä tunnetuista johtajista. Vaaleissa vakuuttavan vaikutelman tekee se ehdokas, joka näyttää johtajalta.

Mitkä ovat yleisimmät kehonkielen virheet?

Richard Newman kertoo, mitä virheitä ihmiset yleisimmin tekevät kehonkielessään. Olemalla "oma itsesi" oletkin oikeastaan vain varjo itsestäsi. Ilmeettömyys puolestaan jättää ihmiset epävarmuuteen.

Tervetuloa remmiin, Mikko!

Retoriikan kesäkoulun tiimi vahvistuu Mikko Puttosella, joka on tapahtuma-alan taitaja ja Viitasaaren lahja Suomen viestintäkentälle. Mikko on nimetty Retoriikan kesäkoulun laitoshuoltaja-vahtimestariksi.

Mikä tekee ihmisestä karismaattisen?

Richard Newman kertoo, mikä tekee ihmisestä karismaattisen. Yksittäisissä sanoissa ei ole karismaa, eivätkä tyylikäs kampaus tai vaatteet tee kenestäkään karismaattista. Ihminen on vain sitä, minkä onnistuu kommunikoimaan muille.

Muutosviestinnän voimasanat

Muutosviestintäsi ei voi onnistua, jos ydinviestisi vahvistaa muutosvastarintaa. Myönteisen toiminnan ehdottaminen pakotteen sijaan tekee välttämättömästä helpompaa ja keventää muutoskitkaa merkittävästi. Jätä antimotivaattorit pois puheestasi, jotta viestisi tukee muutosta.